söndag 26 januari 2014

Vecka 4

Nu är vi i full gång med alla utvecklingssamtal, det är kul och intressant att träffas för att sätta upp nya, utmanande mål inför terminen. Glöm inte att ta del av omdömena och fylla i formuläret för såväl elev som förälder på schoolsoft innan samtalet så vi kan utnyttja tiden till max. 

Vårt läsprojekt fortsätter, vi jobbar i små läsgrupper och vi läser och pratar om våra böcker tillsammans. Den här veckan har vår specialpedagog Marita läst med hela klassen och kommer att göra det varje vecka framöver. Då kan vi  tydligt läsa av allas framsteg, spännande!  Glöm inte att läsa lite varje dag hemma och fyll i läsjournalen, vi har tappat lästimmar i vårt lässtapeldiagram jämfört med vår första vecka- det måste vi ta igen nu! 

Vi har jobbat med diagram i matematiken, nästa vecka blir det diagnos gällande tid, tabeller och diagram. Är du osäker på klockan? Titta in på framtidskompassen.se  och klicka dig vidare till vår kunskapsblogg, där finns massor av bra övningar till både analog och digital tid.

I engelska imponerar eleverna, vi kan nu många sporter och alla veckodagar. Vi har lekt charader, det är inte helt lätt att visa gymnastics men det går! Skiing och horse-riding går enklare! Glöm inte att lyssna på skivan när ni tränar veckans text. Det finns även en länk på kunskapsbloggen om skivan skulle krångla. Glosorna finns som vanligt på quizlet.com.

Jag längtar tills på torsdag! Då ska alla muntligt redovisa sina källkritiska arbeten som vi skrivit i google drive! Eftersom jag har kunnat följa hela processen har jag höga förväntningar, lovar att ge er några smakprov i nästa veckas inlägg. Vi har diskuterat hur vi kan lita på att en källa är sann och pålitlig och hur viktigt det är att kunna visa var jag har hittat min fakta. Mycket bra att kunna inför vårt kommande so-projekt: medeltiden...

Ha en härlig vecka!

Veronica





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar